Spotkania rodzicielskie z psychologiem w sprawie nastolatków w Warszawie
Spotkania rodzicielskie są propozycją, z której skorzystać mogą oboje rodzice lub jedno z nich, zależnie od aktualnych potrzeb i możliwości rodziny. W każdym przypadku jednak, poszerzenie świadomości i wiedzy dotyczącej bycia rodzicem czy aspektów relacyjnych rodzic-dziecko, stanowi ogromne wsparcie nie tylko dla samego rodzica, ale także – za jego pośrednictwem – dla dziecka i całej rodziny.
Czym są spotkanie rodzicielskie odnośnie nastolatków?
Spotkania rodzicielskie są namysłem, inspiracją i refleksją nad zgłaszanymi przez rodzica obszarami trudności czy wątpliwościami dotyczącymi nie tylko rozwoju dziecka, jego potrzeb, ograniczeń czy specyfiki funkcjonowania, ale także kwestii trudności, jakie napotyka sam rodzic w relacji z dzieckiem w kontekście swoich własnych doświadczeń ze swojej rodziny pochodzenia. Często doświadczane przez rodziców kłopoty, wahania czy trudne emocje pojawiające się w reakcji na zachowania dziecka są aktywizacją ich własnych obszarów problemowych, które często stają się widoczne właśnie w relacji z dzieckiem. Poczucie obezwładniającej bezradności czy też przeżywanie szczególnie silnych stanów emocjonalnych w reakcji na konkretne stany dziecka np. płacz, krzyk, złość często bywa sygnałem świadczącym o istnieniu takich obszarów w doświadczeniu samego rodzica, które mimo iż często nieświadome, działają w relacji z dzieckiem czy partnerem w sposób niezwykle silny, a czasem nawet destrukcyjny.
Podczas spotkań rodzicielskich można także lepiej zrozumieć i przeanalizować techniki wychowawcze stosowane przez rodziców i dynamikę ich działania w ujęciu rodzinnym, szczególnie w sytuacji dużych kontrastów pomiędzy obojgiem rodziców w postrzeganiu roli procesu wychowania.
Spotkania rodzicielskie są często nieodłączną formą wsparcia dla rodziców lub opiekunów nie tylko wówczas, gdy taka potrzeba jest zgłaszana bezpośrednio przez samych rodziców, ale także wtedy, gdy wsparcie jest oferowane dziecku np. w postaci terapii indywidualnej czy grupowej, a spotkania rodzicielskie są wówczas równoległą formą pracy, tak by cała rodzina zaangażowana była w proces zmiany. To bowiem przynosi najbardziej wymierne efekty.