KURS SUPERWIZORSKI dla aplikantów zainteresowanych superwizją procesów psychoterapeutycznych pacjentów w wieku rozwojowym
Chcesz zapełnić lukę na rynku i być superwizorem psychoterapii pacjentów w wieku rozwojowym?
Jesteś certyfikowanym psychoterapeutą?
Masz doświadczenie w pracy psychoterapeutycznej z dziećmi lub młodzieżą?
Chcesz się uczyć od bardzo doświadczonych superwizorów dim?
Dołącz do Nas!
Jaki jest program kursu?
Program kursu składa się z dwóch części: teoretycznej i praktycznej.
Część teoretyczna (50 min.) – realizowana w formie wykładów lub omawiania literatury dotyczącej następujących zagadnień:
- specyfika leczenia pacjenta rozwojowego
- ramy, zasady i cele superwizji pacjentów w wieku rozwojowym
- modele pracy superwizyjnej – od psychoedukacji do dialogu
- kwestie etyczne superwizji pacjentów rozwojowych
- przeniesienie i przeciwprzeniesienie w pracy superwizyjnej psychoterapii dzieci i młodzieży
- pomieszczanie pacjenta i jego rodziny
- superwizja pracy z pacjentem rozwojowym na oddziale dziennym i stacjonarnym
Część praktyczna (4 godz.) – superwizja superwizji w formie seminarium grupowego, z możliwością ćwiczenia elementów warsztatu superwizorskiego prowadzona przez Katarzynę Waluchowską, specjalistkę psychoterapii dzieci i młodzieży, certyfikowaną psychoterapeutkę i superwizorkę psychoterapii Polskiego Towarzystwa Psychologicznego.
Gdzie i jak często odbywają się zajęcia?
Cykl spotkań dla aplikantów na superwizorów psychoterapii dzieci i młodzieży trwa dziesięć miesięcy.
Zajęcia odbywają się raz w miesiącu, w piątki w godz.: 12-17, w siedzibie Ośrodka ReGeneRacji w Warszawie.
Jakie są daty spotkań?
Jakie są koszty?
Jest możliwość wnoszenia opłat podzielonych na 10 rat (płatnych co miesiąc, począwszy od 5 września po 500 zł każda)
Wpisowe w wysokości 1600 zł za rok nauki należy wpłacić w ciągu 7 dni po zakwalifikowaniu się.
Jak się zgłosić?
Osoby zainteresowane udziałem w kursie prosimy o wypełnienie i wysłanie Ankiety dla kandydatów na Kurs Superwizorski (prosimy nie wypełniać jej ręcznie). Osoby, które na podstawie ankiet zostaną zakwalifikowane do następnego etapu rekrutacji, zaprosimy na osobistą rozmowę (jeśli kandydat jest z Warszawy) lub online (jeśli kandydat jest z poza Warszawy).
Dlaczego warto od nas się uczyć?
– superwizja w ReGeneRacji w liczbach:
Od początku powstania Szkoły Psychoterapii Dzieci i Młodzieży prowadziłyśmy i prowadzimy regularne superwizje, trwające dwa lub trzy lata, wszystkich naszych 213 studentów.
Liczba ośrodków zajmujących się psychoterapią dim superwizowanych w ostatnich latach przez regeneracyjny zespół superwizorek:
- 2022-2023- 4 ośrodki
- 2021-2022- 6 ośrodków
- 2020-2021 – 6 ośrodków
- 2019-2020 – 4 ośrodki
– jaka jest specyfika superwizji pacjentów w wieku rozwojowym?
Superwizja psychoterapii dzieci i młodzieży uwzględnia:
- etiologię zaburzeń psychicznych u dzieci i młodzieży
- fakt, że pacjent zmienia się w toku swojego rozwoju
- swoistość zaburzeń psychicznych w wieku rozwojowym – są to nie tylko zaburzenia emocjonalne i behawioralne, ale też zaburzenia rozwoju, np. całościowe, specyficzne, neurobehawioralne
- konieczność podjęcia współpracy z rodziną pacjenta, lekarzem, czasem też z innymi osobami włączonymi w system opieki nad pacjentem i jego rodziną
Superwizja diagnostyczna pacjentów w wieku rozwojowym ma na uwadze fakt, że:
- diagnoza nozologiczna jest niewystarczająca do zaplanowania kompleksowych oddziaływań, zwłaszcza w przypadku dzieci i młodzieży a interwencja ukierunkowana głównie na zlikwidowanie objawów często jest nieskuteczna.
- w przypadku dzieci i młodzieży diagnoza funkcjonalna uwzględniająca wymiar bio-psycho-społeczny w kontekście trwającego procesu rozwojowego oraz w kontekście faz życia rodziny pozwala na lepsze rozumienie trudności i zaplanowanie oddziaływań terapeutycznych
Jakie są zagadnienia superwizyjne procesów terapeutycznych pacjentów w wieku rozwojowym:
- podjęcie decyzji, kogo ma objąć pomoc terapeutyczna:
- pacjenta?
- jego rodzinę?
- środowisko rówieśnicze, szkolne?
- jakie stawiać cele terapeutyczne?
- minimalizację deficytów i słabych stron?
- stymulowanie realizacji zadań rozwojowych?
- poprawę objawową?
- zmianę systemową?
- wsparcie?
- wgląd i rozumienie?
- wybór form oddziaływań terapeutycznych:
- psychoterapia indywidualna?
- psychoterapia grupowa?
- psychoterapia rodzinna?
- psychoedukacja?
- wsparcie środowiskowe?
- wybór długości terapii:
- ograniczona w czasie?
- nieograniczona w czasie?
- interwencja kryzysowa?
- uwzględnienie właściwości dialogu terapeutycznego pacjenta poprzez wybór narzędzi komunikacji dostosowanych do wieku rozwojowego
- monitorowanie przebiegu oddziaływań terapeutycznych wraz z oceną ich efektów.