Aleksandra Wielgosz
Aleksandra Wielgosz
Kwalifikacje i doświadczenia zawodowe
Jestem absolwentką wydziału psychologii Uniwersytetu Warszawskiego ze specjalizacją psychologii klinicznej dziecka i rodziny. Ukończyłam dwuletni staż terapeutyczny w Ośrodku dla Dzieci z Autyzmem Fundacji SYNAPSIS oraz czteroletnie szkolenie psychoterapeutyczne w Szkole Psychoterapii Dzieci i Młodzieży (przy Laboratorium Psychoedukacji i Ośrodku Regeneracja). Jestem w trakcie rocznego seminarium dotyczącego pracy psychoterapeutycznej z kobietą w ciąży i diadą matka-niemowlę (w Mazowieckim Centrum Psychoterapii Psychodynamicznej).
Doświadczenie zawodowe zdobywałam pracując diagnostyczne i terapeutycznie w Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej, prowadząc terapię dzieci z ASD w Fundacji SYNAPSIS. Odbyłam również staż psychiatryczny na zamkniętym oddziale dziecięcym. Mam doświadczenie pracy indywidualnej, jak i grupowej z dziećmi i nastolatkami.
W RegeneRacji
Pracuję z dziećmi w wieku 0-6 lat, nastolatkami oraz diadą matka-niemowlę i kobietami w ciąży. Prowadzę terapie indywidualne oraz współprowadzę terapie grupowe.
OPIS TERAPII DIADY MATKA-NIEMOWLĘ
Jest to praca terapeutyczna z matką lub obojgiem rodziców oraz z małym dzieckiem (w wieku 0-18 miesięcy).
Między rodzicem a dzieckiem od początku zachodzi wzajemna wymiana, dla niemowlęcia niezbędna by przeżyć a dla rodzica doświadczana zarówno jako piękna, ekscytująca, radosna ale też ciężka, frustrująca i pełna silnych emocji. Gdy są one przytłaczające i utrudniają nawiązanie emocjonalnej więzi z dzieckiem, wtedy może być potrzebna pomoc terapeuty, który wspomoże tworzenie bezpiecznej komunikacji emocjonalnej między dzieckiem a rodzicami.
Taki rodzaj terapii skierowany jest więc do opiekunów, którzy odczuwają trudności emocjonalne wpływające na ich kontakt z dzieckiem. Mogą być to obawy, lęki, frustracja, trudność w zrozumieniu potrzeb dziecka i dostrojeniu się do niego, trudność w budowaniu relacji z niemowlęciem. Taka praca jest również zalecana dla kobiet z depresją poporodową czy rodziców dzieci u których występują trudności ze snem, jedzeniem, rozwojem motorycznym, niepokojem czy niepełnosprawnościami.
Rolą terapeuty jest towarzyszenie i wspieranie budowania bezpiecznej więzi rodzic-niemowlę. Mogą pojawiać się również elementy psychoedukacyjne - wszystko oparte na aktualnej wiedzy dotyczącej rozwoju dziecka oraz na teorii przywiązania i teorii psychodynamicznej.
Praca zaczyna się od 1-2 konsultacji z rodzicem lub całą rodziną. Częstotliwość dostosowana jest do potrzeb rodziny, zazwyczaj 1-2 razy w tygodniu (w godzinach przedpołudniowych, dostosowanych do trybu dnia małego człowieka).
Przestrzeń dostosowana jest do pracy z małymi dziećmi (m. In. mata, materac, przewijak).